NBE Seizoen 2015 2016.
NBE1516.jpg Het programma voor seizoen 2015-2016 staat online! Komend seizoen staat helemaal in het teken van reizen: we delen het podium met asielzoekers van overal en nergens in Oost West Thuis Niet Best, in januari storten we ons in een Cubaans muzikaal avontuur, aansluitend vliegen wij naar Afrika voor een samenwerking met muziekhelden in Kinshasa en eenmaal thuis varen we verder op de woelige golven van de muziek van Robert Schumann, een componist die rusteloos rondreisde in zijn eigen ziel. Het eerste programma van het seizoen vat al deze reizen samen: Una Odissea, over de wederwaardigheden van de Odysseus die op zijn zwerftochten zichzelf leerde kennen. En natuurlijk wordt, traditiegetrouw, het publiek in het Amsterdamse Concertgebouw op 1 januari het nieuwe jaar ingeblazen met Het Nieuwjaarsconcert 2016.

Abonnement in Amsterdam
De concerten in Amsterdam zijn altijd razendsnel uitverkocht. Het is mogelijk om een abonnement samen te stellen, keuze uit alle programma's in Muziekgebouw aan t IJ, Het Concertgebouw en Paradiso. Daarnaast is het bij een bestelling van minimaal drie concerten mogelijk om nu al kaarten te reserveren voor het spraakmakende Nieuwjaarsconcert. Klik hier om uw abonnement samen te stellen!

Seizoensbrochure ontvangen
Sta jij nog niet op de lijst om de brochure per post te ontvangen? Laat dan hier je gegevens achter en ontvang binnen enkele dagen NBEs seizoensbrochure!
 
Nieuw lid New Trombone Collective.
jeffrey-kant-1-558c7a596ec78.jpg
We zijn verheugd te kunnen melden dat Jeffrey Kant (1992) vanaf nu het New Trombone Collective gaat versterken als nieuw lid.

Jeffrey is masterstudent aan het Conservatorium van Amsterdam en vanaf september 2015 solo trombonist bij het WDR Orkest in Keulen (D).

Gefeliciteerd, en we hopen nog lang van je mooie spel te kunnen genieten!
 
Einde seizoens-BBQ Trombone klas Codarts.
Dinsdag 6 juni was de seizoensafsluiting met de trombone studenten van Codarts Rotterdam. IMG_8857.jpg
Barbecue in Jachthaven 'Valkhof' bij mijn boot (te herkennen aan de vlag van FC Twente).
Thanks Guys, for eating all the meat and finishing the beer to the last drop......
 
De Hemel, NBE met Bart Moeyaert.
Na tien jaar is het werk af: met Die Schopfung en Die Jahreszeiten van Josef Haydn als uitgangspunt creeerden de Vlaamse schrijver/dichter Bart Moeyaert en het NBE een eigen universum met De Schepping (2004) en Het Paradijs (2010). Met de laatste episode De Hemel (2015) wordt de cyclus afgerond en is het verhaal verteld. In de bijzondere voor het NBE gemaakte bewerking, klinken de zeven adagios van Haydns Sieben letzten Worte zoals ze nog nooit hebben geklonken, met Moeyaert zelf als begenadigd verteller.

Compositie Josef Haydn
Verteller Bart Moeyaert
Programma Die Sieben Letzten Worte
Bewerking Hans van der Heide

Bart Moeyaert.jpg
De Hemel is verschenen op CD! U kunt deze bestellen voor de speciale prijs van E17,50 (incl. verzendkosten). Vul dan deze bestelbon in en ontvang de CD als een van de eersten in huis. Releasedatum: 1 april.
Daarnaast wordt er ook een boek+CD uitgebracht (E25,- incl. verzendkosten). Het boek+CD kan ook via deze bestelbon worden gereserveerd!
 
LipBuzzen.
Na al tig jaren trombonistisch met mezelf bezig te zijn, geef ik nu anderhalf jaar les aan het Rotterdams Conservatorium. Dan ga je dus proberen of wat jezelf in al die tijd ontdekt hebt, ook werkt voor anderen.

Lipbuzzen is zo'n ding. Sinds ik in die tijd ben begonnen met het boek 'Coordination Training Program for trombone playing' van Bart van Lier laat dit mij niet los.
Alhoewel veel ook grote koperblazers er niet of in mindere mate het nut van inzien, ben ik ervan overtuigd dat oefeningen hiermee, mits goed uitgevoerd, een positief effect op je trombone spel hebben. Het boek 'Powers Brass Chops' door Allen Sanders, geeft hier een redelijk kort en erg Amerikaans, maar goed inzicht in.

Het belangrijkste is niet te forceren. Buzz een toon welke prettig voelt en let er vooral op dat het goed staat.
Strakke halve maan onder de onderlip, mooi redelijk rond gaatje in het midden tussen de de lippen en de mondhoeken op dezelfde plek als in ontspannen toestand. Gaan de mondhoeken naar buiten dan wordt het gaatje te ovaal, gaan ze naar binnen (als bij een kus) dan krijg je teveel vlees in het mondstuk.
foto.JPG
In het begin zal lipbuzzen qua gevoel heel ver van de ervaring tijdens het spelen op trombone af liggen, maar in de loop der tijd komt het dichter bij elkaar. Persoonlijk ben ik niet zover dat het hetzelfde is en weet ik dus ook niet of dat ooit kan of zal gebeuren. Is ook niet heel relevant, zolang ik het gevoel heb dat het helpt.....

Uiteindelijk kun je zoveel buzzen als je maar wilt. In de auto met de muziek mee, thuis tijdens het stofzuigen, ha, ha, of als je alleen bent op je kantoor. Zorg er alleen absoluut voor dat het altijd goed staat en je geen verkeerde dingen aanleert. Ga niet te snel de hoogte in.....reken gerust op maanden, zo niet jaren oefening voordat je echt resultaat ziet. Zelf zie je het namelijk altijd later als een ander. De vooruitgang zal er echt al snel zijn, maar omdat je jezelf iedere dag hoort en je op jezelf kritischer bent dan een ander, is de ervaring anders.

Veel plezier!!!!!
 
Power Pose.
Momenteel is het Rotterdams Philharmonisch Orkest op tournee door Japan. De eerste week ben ik mee met onder andere concerten in Tokio, Kanazawa en Kobe.

Voor mij de eerste keer Brahms vierde Symfonie. Lang wachten, maar dat is geen straf als het orkest zo speelt onder leiding van onze chef dirigent Yannick Nezet Seguin.
Ook het mooie koraal voor de trombones in het laatste deel is het wachten waard. Gek om al 14 jaar bijna iedere week nieuwe symfonische programma's te spelen en nu pas dit onder ons trombonisten bekende stuk te spelen.

De Japanners blijven me verbazen. Wat een andere wereld! Ze zijn enorm enthousiast, super vriendelijk, maar door hun manier van reageren krijg je er niet echt hoogte van. Heel grappig.

Natuurlijk ontmoeten we hier ook vakgenoten, vooral ook dankzij het uitgebreide netwerk van mijn fijne collega Ben van Dijk. Eten, praten (met handen en voeten)......

Het gave is dat je op zo'n tour meer tijd hebt om met je collega's te praten, na te denken, filosoferen etc.
Tijdens zo'n moment kwam Ben met voor mij iets nieuws. De 'Power Pose'.

In het kort komt het erop neer dat door bepaalde houdingen regelmatig aan te nemen, je jezelf ook zo gaat voelen.
Ben je terneergeslagen, maar ga je al dan niet geforceerd lachen, word je toch iets blijer. Moet je het podium op en voel je je onzeker, neem dan een stoere houding 'power pose' aan. Dan word je vanzelf zekerder. Doe je dit los van presentatie momenten vaker dan verhoogt dit je testosteron en komt dit je zelfverzekerdheid ten goede.

Zie deze YouTube link .
Ik ga er in ieder geval mee experimenteren.